Open brief aan sportverenigingen en sportclubs

9 april 2020 - Het coronavirus raakt iedereen en heeft invloed op onze samenleving. Ook op jullie. Sportvelden, sportaccommodaties en sportscholen zijn al een tijd leeg. Sporters kunnen niet trainen, competities zijn afgelast. Als wethouder Sport en Gezondheid raakt dat mij. En jullie kunnen niet aan de slag om met de leden bijvoorbeeld het clubhuis een grote schoonmaak te geven. Maar het is niet anders. Want het is belangrijk dat iedereen zo veel mogelijk thuis blijft en dat we 1,5 meter afstand houden van elkaar. Alleen zo krijgen we het coronavirus onder controle.

Het is goed om te zien dat jullie deze verantwoordelijkheid voelen en de opgelegde maatregelen toepassen . Dat waardeer ik enorm. En die waardering heb ik ook voor de initiatieven die ik zie ontstaan. Met leuke en leerzame filmpjes en opdrachten zorgen jullie ervoor dat veel inwoners thuis hun conditie op peil kunnen houden en hun vaardigheden kunnen verbeteren.  Het zijn ook mooie acties om verbinding te houden met jullie leden. Juist nu is verbinding met jullie leden en met elkaar nog belangrijker dan anders. Deel deze acties vooral zoveel mogelijk op www.tiel.beweegt.nl. Zo blijven we allemaal in beweging!

Tielse maatregelen

De coronamaatregelen hebben ook financiële gevolgen voor jullie. Daarom ben ik blij dat de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID 19 (TOGS) ook voor sportverenigingen en fitnessclubs geldt. Via dit loket kunnen jullie, als je aan bepaalde voorwaarden voldoet, een tegemoetkoming van 4000 euro aanvragen. Aanvullend op de landelijke ondersteuning zijn er ook gemeentelijke maatregelen. Verenigingen en clubs komen in aanmerking voor uitstel van betaling van gemeentelijke heffingen en/of waterschapsbelastingen. En ook als jullie een accommodatie huren van de gemeente kun je een verzoek doen voor uitstel van betaling van de huur of een betalingsregeling treffen. Zie voor meer informatie: www.tielbeweegt.nl.

Ondertussen hebben wij opdracht gegeven om nu al te beginnen met het groot onderhoud aan de natuurgrasvelden van de sportverenigingen. Normaal gesproken gebeurt dat in de zomerstop. Door het nu te doen zijn de velden komende zomer beschikbaar. Hopelijk zijn dan de beperkende maatregelen niet meer nodig.

Beste mensen, let goed op elkaar en blijf vooral gezond. Wat zullen we allemaal blij zijn als alle sportaccommodaties weer gevuld zijn met lachende sportende kinderen en volwassenen en dat we weer kunnen trainen, spelen, juichen en aanmoedigen.

Met sportieve groet,

Carla Kreuk,