Vanaf 20 december vuurwerkmeldpunt telefonisch bereikbaar

18 dec 2021
Sinds begin november kunnen inwoners overlast door vuurwerk melden via vuurwerkoverlast@tiel.nl. Vanaf 20 december 8:00 uur kunnen inwoners van Tiel ook bellen naar 06-11 75 97 28. Het meldpunt moet in combinatie met de maximale inzet van extra handhavers de overlast van vuurwerk beperken.

Net als vorig jaar geldt dit jaar ook een algeheel vuurwerkverbod. In vorige jaren stelden we direct na de Kerst ook een telefonisch meldpunt open. Dit jaar is het vuurwerkmeldpunt al eerder telefonisch bereikbaar. De gemeente ontvangt nu namelijk al veel klachten.

Bereikbaarheid

Het telefoonnummer is van 8:00 uur tot 23:00 uur bereikbaar. De handhavers op straat beantwoorden de binnenkomende telefoontjes. Zij komen direct in actie bij een melding. Het telefonisch meldpunt sluit op 24 en 31 december om 17:00 uur. Tijdens de Kerstdagen is het nummer niet bereikbaar.

Ervaren inwoners overlast op tijden waarop het meldpunt niet bereikbaar is? Dan kunnen zij een e-mail sturen naar vuurwerkoverlast@tiel.nl. Deze meldingen worden gebruikt om op de dagen die volgen extra te surveilleren op de genoemde plekken.

Overlast beperken

De maximale inzet van handhavers van Avri moet de overlast van vuurwerk zoveel mogelijk beperken. Net als vorig jaar geldt dit jaar een verbod op het afsteken van vuurwerk als gevolg van de coronamaatregelen.

Komende jaren

De meldingen zijn niet alleen waardevol om overlast tegen te gaan. Maar geven ook inzicht. Hoeveel overlast wordt in onze gemeente ervaren? En waar is de overlast het grootst? Met de meldingen kan een antwoord worden gegeven op basis van de meldingen. Op basis daarvan kan eventueel de aanpak door vuurwerkoverlast volgend jaar worden aangepast.