Verlenging Tijdelijke ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)

21 jul 2021
De TONK regeling is verlengd tot 1 oktober 2021. Ook zijn sommige voorwaarden veranderd. U kunt contact met ons opnemen om in aanmerking te komen voor verlenging van de regeling. Ook kan het zijn dat wij u benaderen.

Heeft u niet eerder een aanvraag ingediend, maar denkt u wel dat u in aanmerking komt? Dan kunt u nu een aanvraag indienen.

Wat is de TONK-regeling?

Als ondernemer/zzp’er, werknemer of werkzoekende kunt u mogelijk gebruik maken van de TONK-regeling. De TONK-regeling is een steunmaatregel voor huishoudens met financiële problemen door het coronavirus. Dit is een landelijke regeling die wij als gemeente uitvoeren.

Voor wie is de TONK-regeling?

De vergoeding is bedoeld voor huishoudens die een terugval hebben in hun inkomen door de coronamaatregelen. En die daardoor hun woonkosten niet meer kunnen betalen. Met woonkosten bedoelen wij:

  • Huur of hypotheek;
  • kosten van gas, water en elektriciteit.

Welke voorwaarden zijn er?

U kunt de tegemoetkoming TONK alléén aanvragen als u door de coronacrisis in financiële problemen bent gekomen. En daardoor uw noodzakelijke woonkosten niet meer kunt betalen. Bent u om andere redenen in financiële problemen gekomen? Dan kunt u geen gebruik maken van deze vergoeding. Hoeveel TONK u krijgt, hangt van uw situatie af. De vergoeding is maximaal €3.000,- per huishouden voor de hele periode. De voorwaarden:

  • Uw (gezins)inkomen in januari 2021 is tenminste 15% lager dan het (gezins)inkomen van januari 2020.
  • Uw woonlasten bedragen tenminste 30% van uw huidig (gezins)inkomen.
  • Uw vermogen is niet hoger dan € 31.340,-.

TONK aanvragen

De TONK-regeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021 tot en met 30 september 2021. De regeling vraagt u aan voor de maanden dat u de aanvulling op uw inkomen echt nodig heeft. Het aanvraagformulier vindt u op www.tiel.nl/tijdelijke-ondersteuning-noodzakelijke-kosten-tonk. U kunt het formulier digitaal invullen of via de post naar ons opsturen.

Meer informatie

Heeft u vragen? Of wilt u liever persoonlijk contact? Neem dan contact met ons op via socialepoort@tiel.nl of 0344 - 637 220.