Bezwaren- en Klachtencommissie
De gemeenten Tiel en Culemborg hebben een gezamenlijke bezwarencommissie. De bezwarencommissie adviseert het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad over uw bezwaarschrift. De commissie bestaat uit onafhankelijke deskundigen en bekijkt of de gemeente een goed besluit heeft genomen.
Eén commissie voor Tiel en Culemborg
De samengevoegde commissies van Tiel en Culemborg zijn samengesteld tot één bezwarencommissie. Dit bespaart kosten omdat vergaderingen efficiënter ingepland kunnen worden. Er kunnen meer bezwaarschriften op één dagdeel worden gepland. Dit voorkomt dat de commissie voor een of twee zaken bijeenkomt. Een tweede voordeel is dat secretarissen elkaar kunnen vervangen.
Welke bezwaren behandelt de bezwarencommissie?
De klachten- en bezwarencommissie behandelt bezwaren tegen bijvoorbeeld:
- omgevingsvergunning (bouwen, kappen van bomen)
- evenementenvergunningen
- (afwijzing) van subsidie;
- handhaving (bijvoorbeeld bij een opgelegde last onder dwangsom).
Deze commissie adviseert de gemeente Tiel ook over ingediende klachten.
Wat doet de bezwarencommissie niet?
De bezwarencommissie behandelt geen bezwaren tegen:
- Gemeentebelastingen (zoals de parkeerbon)
- Besluiten van Werkzaak.
Ambtelijk horen
Soms behandelt de gemeente uw bezwaar zonder de commissie. Dit gebeurt bij eenvoudige zaken, zoals verkeersbesluiten, gehandicaptenparkeerkaarten of leerlingenvervoer.
Wanneer kunt u een klacht indienen?
U kunt een klacht indienen als u vindt dat u niet correct bent behandeld door de gemeente of een medewerker.
Meer weten? Bekijk de pagina Klacht tegen bestuurlijk en ambtelijk optreden.
Wie zit in de commissie?
Bij het kiezen van de voorzitters is gekeken of zij ervaring hebben met het leiden van een vergadering. Ook is er gekeken of de voorzitters een oplossingsgerichte instelling hebben. Bij het kiezen van de leden is gekeken of alle gevraagde deskundigheid aanwezig is.
De voorzitter is ook lid van de bezwarencommissie. De vergadering van de commissie bestaat uit één voorzitter en twee (overige) leden, ondersteunt door een ambtelijk secretaris.
In de commissie zijn de volgende personen benoemd benoemd voor de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2026:
Voorzitters
- N.E. Joosten
- F.G. van Dam
- N.A. de Groot
- M. de Waal
- J.C. van Vuren
Leden
- P.W.J.M. Corvers
- J.W. Meelkop
- D.A. Slotboom
- J.M.N. Packbier
- L. de Visser
- C.R. van Stokkum
- H. Remerie
Vergaderingen en hoorzittingen
Bezwarencommissie 27 mei 2025
De voorzitter van de bezwarencommissie maakt bekend dat op dinsdag 27 mei 2025 de volgende digitale hoorzitting van de bezwarencommissie plaatsvindt.
15.15 uur
Hoorzitting naar aanleiding van een bezwaarschrift, gericht tegen een APV besluit van de gemeente van 13 januari 2025 tot weigering van een exploitatievergunning en Alcoholwetvergunning.
Als u als toehoorder de zittingen wilt bijwonen dan kunt u contact opnemen met het secretariaat van de bezwarencommissie.
Inzage voor belanghebbenden
De stukken voor deze hoorzittingen zijn van 19 mei tot en met 26 mei 2025 alleen in te zien voor belanghebbenden, niet voor toehoorders. Heeft u als belanghebbende de stukken nog niet ontvangen? Neem dan contact op met het secretariaat via: telefoonnummer 0344 - 637 516 of 0344 - 637 143 en e-mailadres ajz@bvowb.nl.
___________________________________________________________________
Bezwarencommissie 3 juni
De voorzitter van de bezwarencommissie maakt bekend dat op dinsdag 3 juni 2025, de volgende in beginsel openbare hoorzittingen van de bezwarencommissie plaatsvinden.
13.45 uur (niet openbare zitting)
Hoorzitting naar aanleiding van een bezwaarschrift, gericht tegen een WMO besluit van de gemeente van 20 januari 2025.
14.45 uur
Hoorzitting naar aanleiding van een bezwaarschrift, gericht tegen een besluit van de gemeente van 17 februari 2025 tot het nemen van een maatwerkbesluit.
Als u als toehoorder de (openbare) hoorzittingen wilt bijwonen dan kunt u contact opnemen met de secretariaat van de bezwarencommissie via onderstaande telefoonnummers of e-mailadres.
De stukken voor deze hoorzittingen zijn van 26 mei tot en met 2 juni 2025 alleen in te zien voor belanghebbenden, dus niet voor toehoorders.
Bent u belanghebbende en heeft u deze stukken nog niet ontvangen? Dan kunt u contact opnemen met het secretariaat van de bezwarencommissie.
Contactgegevens van het secretariaat van de bezwarencommissie: telefoonnummer 0344 - 63 75 16 of 0344 - 63 71 43 en e-mailadres ajz@bvowb.nl.