Bezwaren- en Klachtencommissie
De gemeenten Tiel en Culemborg hebben een gezamenlijke bezwarencommissie. De bezwarencommissie adviseert het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad over uw bezwaarschrift. De commissie bestaat uit onafhankelijke deskundigen en bekijkt of de gemeente een goed besluit heeft genomen.
Eén commissie voor Tiel en Culemborg
De samengevoegde commissies van Tiel en Culemborg zijn samengesteld tot één bezwarencommissie. Dit bespaart kosten omdat vergaderingen efficiënter ingepland kunnen worden. Er kunnen meer bezwaarschriften op één dagdeel worden gepland. Dit voorkomt dat de commissie voor een of twee zaken bijeenkomt. Een tweede voordeel is dat secretarissen elkaar kunnen vervangen.
Welke bezwaren behandelt de bezwarencommissie?
De klachten- en bezwarencommissie behandelt bezwaren tegen bijvoorbeeld:
- omgevingsvergunning (bouwen, kappen van bomen)
- evenementenvergunningen
- (afwijzing) van subsidie;
- handhaving (bijvoorbeeld bij een opgelegde last onder dwangsom).
Deze commissie adviseert de gemeente Tiel ook over ingediende klachten.
Wat doet de bezwarencommissie niet?
De bezwarencommissie behandelt geen bezwaren tegen:
- Gemeentebelastingen (zoals de parkeerbon)
- Besluiten van Werkzaak.
Ambtelijk horen
Soms behandelt de gemeente uw bezwaar zonder de commissie. Dit gebeurt bij eenvoudige zaken, zoals verkeersbesluiten, gehandicaptenparkeerkaarten of leerlingenvervoer.
Wanneer kunt u een klacht indienen?
U kunt een klacht indienen als u vindt dat u niet correct bent behandeld door de gemeente of een medewerker.
Meer weten? Bekijk de pagina Klacht tegen bestuurlijk en ambtelijk optreden.
Commissieleden
Bij het kiezen van de voorzitters is gekeken of zij ervaring hebben met het leiden van een vergadering. Ook is er gekeken of de voorzitters een oplossingsgerichte instelling hebben. Bij het kiezen van de leden is gekeken of alle gevraagde deskundigheid aanwezig is.
De voorzitter is ook lid van de bezwarencommissie. De vergadering van de commissie bestaat uit één voorzitter en twee (overige) leden, ondersteunt door een ambtelijk secretaris.
In de commissie zijn de volgende personen benoemd benoemd voor de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2026:
Voorzitters
- N.E. Joosten
- F.G. van Dam
- N.A. de Groot
- M. de Waal
- J.C. van Vuren
Leden
- P.W.J.M. Corvers
- J.W. Meelkop
- D.A. Slotboom
- J.M.N. Packbier
- L. de Visser
- H. Remerie
Hoorzittingen
De voorzitter van de bezwarencommissie maakt bekend dat op dinsdag 4 november 2025 in het stadhuis van de gemeente Tiel, Ambtmanstraat 13, de volgende in principe openbare hoorzitting van de bezwarencommissie plaatsvindt:
15.45 uur
Hoorzitting naar aanleiding van een bezwaarschrift, gericht tegen 2 besluiten van de gemeente van 27 augustus 2025 tot invorderingen dwangsom
Als u als toehoorder de zitting wilt bijwonen dan kunt u contact opnemen met het secretariaat van de bezwarencommissie via onderstaande telefoonnummers of e-mailadres.
De stukken voor deze hoorzitting zijn van 28 oktober 2025 tot en met 3 november 2025 alleen in te zien voor belanghebbenden.
Bent u belanghebbende en heeft u deze stukken nog niet ontvangen? Dan kunt u contact opnemen met het secretariaat van de bezwarencommissie.
Contactgegevens van het secretariaat van de bezwarencommissie: telefoonnummer (0344) 637 143 of (0344) 637 516 en e-mailadres ajz@bvowb.nl.
Deze agenda is onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.