Excellente Dienstverlening

De gemeente Tiel heeft de ambitie om zich te ontwikkelen tot excellente dienstverlener voor haar inwoners en partners (ondernemers, maatschappelijke instellingen en andere organisaties). De gemeente heeft net als alle andere gemeenten in essentie één doel: ten dienste staan van haar inwoners en partners. Dat doen we door elke dag verschillende publieke diensten aan te bieden. Deze diensten dragen bij aan een fijne stad om te wonen en aan de ondersteuning van inwoners die dat nodig hebben. We willen onze dienstbaarheid naar onze inwoners en partners vergroten door onze publieke dienstverlening te verbeteren.

Aanpak en streefplanning

De opgave Excellente Dienstverlening bestaat uit twee delen. Eerst is een visie gemaakt, daarna start het uitvoeringsprogramma. In de visie staat welke aspecten van onze dienstverlening we willen verbeteren. De visie geeft richting aan het uitvoeringsprogramma. 

De gemeenteraad neemt op 16 oktober een besluit over deze visieexterne-link-icoon. Daarna gaan we aan de slag met verbeteringen via een uitvoeringsprogramma. Dingen die we nu al kunnen verbeteren, pakken we nu direct op. Zie de figuur hieronder voor onze aanpak en planning.

Inwonersonderzoek en -bijeenkomst

In april-mei 2024 stuurden wij een vragenlijst naar 5000 inwoners. Ruim 700 inwoners vulden deze in. Zo weten we wat zij van onze dienstverlening vinden en welke verbeteringen ze willen. Onderzoeksbureau Verian voerde dit onderzoek uit. Tijdens de inwonersbijeenkomst van 27 juni bespraken we de resultatenexterne-link-icoon en kregen we input voor mogelijke verbeteringen. Deze input gebruiken we voor de visie.

Documenten