Identiteitskaart

Met een identiteitskaart kunt u zich identificeren en reizen. Voor reizen binnen de Europese Unie heeft u een identiteitskaart nodig. Reist u buiten Europa, dan heeft u een paspoort nodig.

Welke landen precies tot de Europese Unie horen kunt u bekijken op www.rijksoverheid.nl.

Uw nieuwe identiteitskaart is in principe na één week klaar. Bij vermissing of diefstal kan dit langer duren. Heeft u uw identiteitskaart eerder nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Als u uw aanvraag voor 12:00 uur doet, kunt u het in principe de volgende dag ophalen.

Komt u naar het stadhuis voor de aanvraag van een identiteitskaart ? Onder het kopje meenemen vindt u wat u nodig heeft om een aanvraag te kunnen doen.

Is uw reisdocument vermist? Geef het door via dit formulier

Afspraak maken

Aangepaste dienstverlening door het coronavirus. Het aanvragen en afhalen van een identiteitskaart kan alleen op afspraak. U maakt dus 2 afspraken: 1 afspraak voor het aanvragen en een tweede afspraak voor het afhalen.

 

  • Alle reisdocumenten die in uw bezit zijn. Ook reisdocumenten die verlopen zijn.
  • 1 nieuwe pasfoto voor ieder nieuw aan te vragen reisdocument. U heeft de pasfoto maximaal 6 maanden geleden laten maken. Ook voldoet de pasfoto aan de  huidige richtlijnen. Deze richtlijnen vindt u op www.rijksoverheid.nl. Als u twijfelt over uw pasfoto dan kunt u dit navragen bij Publiekszaken.
  • Een toestemmingsformulier van ouders voor kinderen tot 12 jaar (pdf, 41 kB). Als ouders moet u allebei toestemming geven voordat uw kind een identiteitskaart kan krijgen. Dit formulier is alleen nodig als één van de ouders niet bij de aanvraag kan zijn. Toestemming geldt voor kinderen tot 12 jaar en alleen als u allebei het ouderlijk gezag hebt. Heeft de andere ouder geen gezag, dan hoeft hij of zij geen toestemming te geven. Heeft iemand anders het gezag over uw kind, dan moet die persoon toestemming geven (gezaghouder).Bij het formulier is het geldige legitimatiebewijs nodig van de ouder, verzorger of voogd die niet meekomt. Dit mag geen kopie zijn.
  • Bij de aanvraag moeten de kosten voor de aanvraag van uw identiteitskaart worden afgerekend.

Let op: zowel bij het aanvragen als het afhalen moet degene voor wie het reisdocument is altijd zelf komen. Gaat het bijvoorbeeld om uw minderjarige kind, ook als dat nog een baby is, moet het kind zowel bij het aanvragen als ophalen meekomen.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Is uw identiteitskaart kwijt of gestolen? Vraag dan direct een nieuwe kaart aan.
  • Bij de aanvraag voor een nieuwe identiteitskaart tekent u de Verklaring van verlies. 
  • U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Bij diefstal, zakkenrollerij en andere misdrijven is het wel verstandig om dit te doen.
  • Vindt u toch nog uw identiteitskaart? Lever deze dan in bij de gemeente. De kaart is niet meer geldig maar ook met een oude identiteitskaart is fraude mogelijk. 
  • Als u uw identiteitskaart verliest in het buitenland, doet u aangifte bij de politie ter plaatse.

Doorgeven vermissing

Reizen met kinderen

Om kinderontvoeringen tegen te gaan wordt aan de grens van het Schengengebied streng gecontroleerd. Als u reist met een kind met een andere achternaam dan die van u, dan is het voor een soepele grenscontrole aan te raden om een toestemmingsformulier en andere documenten mee te nemen. Op de website van de Rijksoverheid leest u hier meer over.

Tarieven per 1 januari 2021

  • Nederlandse identiteitskaart  voor 18 jaar en ouder (10 jaar geldig) € 64,00
  • Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar (5 jaar geldig) € 32,90
  • Toeslag bij een spoedaanvraag Nederlandse identiteitskaart € 50,90

Afhalen

Het afhalen van de identiteitskaart moet persoonlijk worden gedaan. U kunt hiervoor een afspraak maken op werkdagen van 8.30 tot 17.00 en op donderdagavond tot 20.00 uur bij de servicebalie in het Stadhuis.

Het nieuwe document moet binnen maximaal 3 maanden worden opgehaald.